Annons

De vann ett aktiebolag

Annons

Vinn ett AB

FÖRETAG Här är vinnarna i kommunens tävling Vinn ett AB: Alexander Harpa och Elias Wennersten, 20 år.

Skellefteå kommun drog i höstas igång tävlingen Vinn ett AB där kommuninvånarna fick möjlighet att skicka in sin affärsidé som sedan skulle bedömas av en jury.

– 46 varierande bidrag kom in. Det var allt från tjänsteföretag till produkter till turism och upplevelser. Allt som allt var det väldigt brett och det fanns många kreativa, roliga idéer, säger näringslivschefen och initiativtagare Bengt Ivansson på fredagseftermiddagen då vinnarna presenteras.

Bland de 46 bidragen tog juryn ut fem som fick komma på intervju. Väl där var det Alexander Harpa, 20 år, och Elias Wennersten, 20, som imponerade mest.

– Deras unika produktidé som de vill ta patent på i kombination med det engagemang de uppvisade gjorde att vi valde dem, säger Ivansson.

HEMLIG PRODUKT
Alexander och Elias vill inte avslöja vad deras företag har för produkt.

– Det är en ny inovation, en typ av fästelement, som går att använda på en mängd olika saker. Vi hittade ett vardagsproblem som vi löste, berättar Alexander.

I tisdags fick de reda på att de vunnit.

– Det kändes overkligt. Hur kul som helst, säger Elias.

300 000 KRONOR
De två har jobbat på idén sedan de gick i gymnasiet och drev UF-företag på Kaplanskolan. Sedan har de fortsatt att utveckla produkten samtidigt som de pluggar produktionsteknik på Campus.

De vinner förutom aktiekapitalet på 50 000 kronor rådgivning och marknadsföring för närmare 250 000 kronor.

– Vi ska använda pengarna för att fortsätta utveckla företaget. Nu kan vi bilda ett aktiebolag som annars hade varit svårt.

Nästa år kommer mest troligt tävlingen att arrangeras igen enligt Ivansson.

– Det är vår förhoppning och då ska vi försöka dra igång den ännu tidigare, säger han.

Utdrag ur motiveringen:
”Deras affärsidé kommer vid första anblicken från traditionell industri, men idén dök upp under en relativt modern vardagssituation med sikte på att lösa ett vanligt problem. Vartefter idén växte fram så såg man långt fler användningsområden. Grunden till affärsidén är en innovation som har testats i ett par relevanta instanser och bedöms som möjlig att patentera, vilket är en förutsättning för att skapa en marknad för den här typen av produkt. Vinnarnas affärsidé består av utveckling och patentering av ett nytt slags fästelement, speciellt lämpat för miljöer utsatta för påfrestande vibrationer. Patentprocessen omöjliggör tyvärr en närmare beskrivning av produkten, men juryn var enhällig i sin bedömning kring potentialen. Andra bedömare inom innovation och teknik delar också den synen.”

Läs hela motvieringen här »

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons