Annons

Så fick de 100 000 visningar

Annons

Peter Åström LegendFilmen spelades in utanför Skellefteå och bandvagnen som syns på bilderna är inklippt. ”Grabbarna på Seize the Frame har lagt ner mycket tid på det här”, säger Peter Åström. Foto: Seize The Frame

FÖRETAG En butiksägare, en mamma, två kreativa filmmakare och en bra idé. Det är receptet för en viral succé. Här är historien om hur Skellefteåbutikens reklamfilm fick 100 000 visningar.

”En liten spelbutik från Skellefteå satsade stenhårt och råkade göra årets skönaste reklamfilm”. Så löd rubriken på den artikel som Aftonbladets viralsajt Lajkat publicerade i januari.

– Jag satt och log vid datorn varje gång jag uppdaterade statistiken på Youtube. På två dagar steg antalet visningar från 11 000 till 60 000, berättar Peter Åström, ägare på Legend Spelbutik i Skellefteå.

I reklamfilmen ser vi hur Peter blir beskjuten i en miljö som liknar Europa under andra världskriget innan han hoppar ner i en bunker.

– Vi hade pratat ett tag om att göra reklamfilmer där vi visar händelser ur olika brädspel så jag tog kontakt med mina två vänner Jonas Lawes och Niklas Åkerlund som driver produktionsbolaget Seize the Frame. De tyckte att det lät som en kul grej och tillsammans kom vi på den idé som resulterade i den här filmen, säger Peter.

Efter att Peter blivit beskjuten fortsätter reklamfilmen med att en kvinna i en färgglad jacka dyker upp i bunkern, och sedan förflyttas tittaren till butiken på Köpmangatan.

– Vi hade bollat olika idéer och ville göra något oväntat. I det här fallet blev det en cool och seriös krigsscen som förvandlas till att jag står och leker explosion i butiken.

Hur har ni råd att göra en sådan här reklamfilm?

– Jag ska vara ärlig och säga att jag fick ett bra pris, men även att vi valt att lägga i princip alla marknadsföringspengar på det här. Sedan är det verkligen Jonas och Niklas som ska ha cred för hur det blev, de har lagt ner sjukt mycket jobb och de ska ha den stora äran.

Peter har själv huvudrollen i filmen och kvinnan i bunkern är hans mamma.

– När jag var liten hade jag en dröm om att bli skådespelare men sedan växte jag upp och insåg att det inte skulle bli så… men jag gillar teater och tänkte att det blir extra kul om det faktiskt är samma person i reklamfilmen som står här i butiken, säger han.

Filmen publicerades första gången dagen innan julafton och under storhelgerna fick den ungefär 3000 visningar.

– Det kändes hyfsat bra för en lokal reklamfilm på Youtube, även om vi hoppats på mer.

Sedan hände det grejer. En vecka in i januari hyllade sajten Feber.se filmen – och en dag senare var det dags för Lajkat.se.

– Det var bomben! Helt sjukt att det gick upp till 60 000 visningar på bara två dagar.

Men det var inte stopp där. Via en länk på sajten Imgur spreds den över världen och när artikeln skrivs har den passerat 100 000 visningar.

– På Youtube kan jag se från vilka länder tittarna kommer och det är kul att se hur den spridit sig. Även om det bara är två i Kongo som sett den – så är det ändå två personer i Kongo som sett den.

Kommer det fler filmer framöver?

– Ja, det gör det. Kanske inte lika avancerade men vi har fått många förfrågningar på hur vi skulle beskriva Uno, så det kanske blir något åt det hållet. Den som lever får se!

Artikeln publicerades ursprungligen i Megafonentidningen nr 2 2016:

Surfar du via mobil?
Klicka HÄR för att läsa tidningen i helskärm.

Se filmen här:

…och för dig som är nyfiken på hur det gick till vid inspelningen finns ytterligare ett klipp:

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons