Annons

Så vill de vända publiktrenden

Annons

Fredrik Rydén, ordförande i North Power, och Håkan Billing, marknadschef på Skellefteå AIK, är överens om att klacken är viktig.

NÖJE Under den gångna grundserien i SHL hade Skellefteå AIK, jämfört med året innan, cirka 300 åskådare färre varje match. Det är en trend som klubben vill ändra på. ” Vi ser ständigt över hela arenaupplevelsen som helhet”, säger Billing.

Håkan Billing, marknadschef på Skellefteå AIK, är självklart inte nöjd med att publiksnittet sjunkit.

– Efter vi åkte ur i kvartsfinalen har vi haft extra mycket tid för att analysera säsongen och en sak som vi pratat om är hur viktig ståplats är för arenaupplevelsen och stämningen i hallen, säger han och fortsätter:

– Stämningen börjar på ståplats – och sedan sprider den sig till övriga arenan. Om ståplats är tomt spelar det ingen roll om varenda stol på sittplats är upptagen.

Därför har de till nästa år valt att ingå ett samarbete med supporterklubben North Power som innebär ett nästan halverat pris för deras medlemmar gällande årskort för grundserien.

– Vi brukar prata om den “sjätte utespelaren” och det kan låta som en klyscha, men bra stämning i arenan gör faktiskt skillnad för spelarna och resultatet. Laget är inget självspelande piano och de behöver stöd hela säsongen. Tre poäng är lika mycket värt i oktober som i den sista matchen innan slutspel, säger Håkan.

SÄNKA TRÖSKELN
North Powers ordförande Fredrik Rydén ser positivt på att Skellefteå AIK väljer att erbjuda rabatterat pris för deras medlemmar.

– Om fler har säsongskort så sänker vi tröskeln för att komma hit även en regnig dag på hösten. Med det här priset är vi nere under 40 kronor per hemmamatch, säger han och fortsätter:

– Jag håller även med om att ståplats är kärnan i om det blir bra stämning och just stämningen är kanske den största fördelen för att komma till arenan istället för att se matchen på TV. Utan publik blir det helt dött.

Att sänka priset på sittplats för att locka fler är dock inte aktuellt.

– Priserna ligger idag mellan 110-300 kronor för sittplats, och fakta är att de platser som alltid är slutsålda är de som kostar mest. Det är alltså inte genom priset på de platserna som vi kan locka fler, säger Håkan Billing som dock jobbar vidare även med andra spår:

– Vi ser ständigt över hela arenaupplevelsen som helhet och jobbar även med konferensanläggningen för att kunna locka företag och andra grupper att lägga sina konferenser i vår utbyggda konferensanläggning.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons