Annons

Det händer mycket på Skellefteå Airport: ”Tror på direktflyg till Thailand nästa vinter”

RESA Nya rekord avlöser varandra, en ny terminal håller på att planeras och den stora gratisparkeringen byggs ständigt ut. Det är mycket som händer kring Skellefteå Airport just nu.

Annons

När Megafonen kliver in på Skellefteå Airport den här torsdagsförmiddagen har byggarbetare just rivit en vägg för att skapa mer utrymme vid de digitala incheckningsmaskinerna.

– Som mest har vi cirka 600 passagerare på flygplatsen samtidigt då SAS-, Norwegian- och charteravgångar sammanfaller. Vi har haft tillfällen då kön sträckt sig ut ur byggnaden, och så ska det så klart inte behöva vara, berättar Robert Lindberg, VD på Skellefteå Airport.

Bakom väggen som slagits ut låg tidigare ett kontor som nu alltså blir nytt utrymme för passagerare.

– Det gör att vi kan flytta in de digitala incheckningsmaskinerna och skapa lite mer utrymme där, men det är fortfarande bara en snabblösning i väntan på större ombyggnationer, säger Robert.

Annons

STOR ÖKNING
Skellefteå Airport har haft en enorm utveckling sedan flygplatsen togs över av kommunen 2010. Från att ha haft cirka 225 000 resenärer per år väntas siffran ha ökat till 400 000 när 2017 är slut. Den senaste tiden har antalet ökat snabbare och snabbare – främst efter att Norwegian började flyga sträckan Skellefteå-Stockholm i slutet av mars.

– Norwegians stora investering i att lägga 850 avgångar med Boeing-plan från Skellefteå har så klart gett en kraftfull ökning, säger Robert som trots det ändå är överraskad av hur mycket flygandet faktiskt ökat.

– Vi har haft veckor med 143 procent mer resande jämfört med förra året, det hade jag aldrig kunnat fantisera om, säger han.

”ÄR GALNA”
I och med Norwegians nya linje har priserna från Skellefteå pressats kraftigt, och är nu jämförbara med de flyg som går från Umeå och Luleå.

– För första gången på länge kan vi locka Umeå- och Luleåbor att åka från Skellefteå, men som med de allra flesta vanor krävs det något extra för att människor ska ändra beteende, säger Robert.

Det var med det i åtanke som de tidigare i år bestämde sig för att införa gratis parkering för samtliga resenärer.

– Jag har kollegor som sagt att vi är galna och att vi kommer tappa intäkter, men för varje resenär får vi en passageraravgift från flygbolaget och det överväger parkeringsbortfallet.

Gratisparkeringen är välanvänd – och den byggs ständigt ut för att rymma fler bilar.

Till en början fanns 1500 gratisparkeringar – men redan första dagen var parkeringen full. Sedan dess har parkeringsytan dubblats och håller fortfarande på att byggas ut.

– Vi bygger fler parkeringar så länge det behövs. Det här är en sådan sak som gör att människor från andra städer väljer att åka hit för att resa istället för någon annan ort, säger Robert.

EN NY VÅNING
På grund av den stora ökningen av passagerare börjar flygplatsens utrymmen dock vara för små – och den nya terminal som sedan tidigare var planerad att byggas 2019-2020 kommer att påbörjas redan nästa år om inget oförutsägbart dyker upp.

– Vi gjorde en långsiktig plan för några år sedan, men enligt den är vi redan på år 2023 räknat i antal passagerare – och det betyder att vi ligger sju år efter med de investeringar som var tänkta att vara genomförda vid detta passagerarantal.

Annons

Idén som arbetas med i dagsläget går ut på att en till våning ska byggas på den befintliga terminalen och att konferensrum, kontor och övriga lokaler ska flyttas dit. Då kan bottenvåningen byggas om till passagerarutrymmen.

– Det skulle ge mer än en dubblerad yta för passagerare och möjlighet till minst fyra gater vilket är nödvändigt för att vi ska kunna möta den efterfrågan som finns, säger Robert.

Definitivt beslut om ombyggnationen ska tas i början av 2018 – och sedan kan bygget påbörjas.

– Min förhoppning är att den nya terminalen ska stå klar hösten 2019.

Här har ett kontor fått ge plats till mer utrymme för resenärer. En snabblösning i väntan på större ombyggnationer

Utseendemässigt ska den också få en uppryckning om Robert får som han vill.

– Det kommer inte att vara den största flygplatsen – men jag vill skapa en av de modernaste flygplatserna i Europa som både har genomtänkta flöden samt kan fungera som en portal till Skellefteå och svenska Lappland. Flygplatsen är ofta den första och sista känslan vi får av en ny ort.

NYA DESTINATIONER
Parallellt med terminalens ombyggnation ska landningsbanan förlängas, vilket är bestämt sedan tidigare. Sommaren 2018 ska den byggas ut till 2520 meter vilket gör att större flygplan kan starta och landa.

– Då klarar vi av i stort sett alla flygplan. Det ger oss bland annat möjligheter att kunna erbjuda nya destinationer.

Kan det bli aktuellt med till exempel Thailand?

– Ja, jag tror på direktflyg till Thailand nästa vinter, det är något vi jobbat med sedan länge. Jag hoppas att det ska gå i lås.

Robert hintar även om att andra nya destinationer är på gång.

– Vi kommer inom kort släppa ännu en flyglinje, men jag kan inte säga mer än så just nu, säger han och ler.

 

Detta är på gång på Skellefteå Airport

Just nu: Antalet gratisparkeringar byggs ut för att möta efterfrågan. Inne i terminalen har en vägg rivits för att göra mer plats vid incheckningsmaskinerna. 

Höst 2017: Projektering inför ombyggnation av terminalen som ska mer än dubbla passagerarytorna.

Tidigt 2018: Definitivt beslut om ombyggnationen ska tas i början av året – och sedan kan bygget påbörjas.

Sommaren 2018: Landningsbanan byggs ut enligt tidigare beslut – vilket gör att större flygplan kan starta och landa, vilket öppnar för nya destinationer.

Hösten 2019: Då står den nya terminalen klar om allt går som det ska, enligt Robert Lindberg.

 .

Artikeln publicerades ursprungligen
i Megafonentidningen 9 2017:

Klicka här för att läsa tidningen i helskärm.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons