Annons

God service är nyckeln

Annons

Robert Hunt och Erika Holmström driver fiket Society Café i Skellefteå.

MAT För tre år sedan exploderade antalet caféer i Skellefteå över en sommar. Ett av fiken som öppnade var Society Café på Köpmangatan. “Det har varit några tuffa år men nu är verksamheten stabil”, säger Erika Holmström.

Erika Holmström och Robert Hunt träffades för tio år sedan i Irland. När de arbetade på restaurang tillsammans föddes idén om att öppna något eget.

– Att starta något i Dublin var inte aktuellt då det är alldeles för dyrt, men vi spenderade ofta somrarna i Skellefteå och trivdes bra här, berättar Erika som får instämmande nickningar från Robert.

– Jag har levt i stora städer hela mitt liv och det är ett helt annat lugn här. Dessutom hade jag haft helt fantastiska somrar här 2012 och 2013, säger han.

De började undersöka hur utbudet av fik såg ut i Skellefteå och upptäckte att det fanns ett tomrum att fylla.

– Det fanns få ställen att gå till och det var i princip alltid kö, så vi kontaktade flera fastighetsägare för att se vilka möjligheter som fanns, säger Erika.

Utbudet av passande lokaler var inte stort, men de fastnade för en lokal på Köpmangatan.

– Vi sökte efter något med karaktär och tyckte att den här lokalen, som tidigare varit en musikstudio, passade bra. Det är stora fönster mot gatan och så har vi behållit de två små rummen som tidigare var studio. Det ger en mysig och trevlig känsla tycker vi, säger Robert.

TUFF KONKURRENS
Att öppna café i Skellefteå 2014 var de dock inte ensamma om. Under tre månader öppnade fyra nya aktörer i centrala Skellefteå varav giganten Espresso House var en.

– Så snabbt vi skrivit på hyreskontraktet så kändes det som att alla helt plötsligt skulle öppna fik, säger Erika och ler.

Den första tiden blev tuff – men Erika och Robert kämpade på.

– Vi jobbade 70-80 timmar i veckan och i början blev det inte många kronor över till lön. Det tar tid att etablera ett nytt ställe, konstaterar Robert.

Det som höll dem flytande var 20-30 personer som hittat till fiket och blev återkommande kunder.

– Vår grundidé – förutom att erbjuda gott fika och bra mat – har alltid varit att se till att servicen är på topp. Vi pratar och lär känna många av kunderna och det är vad jag tror gör att de blir stammisar, säger Robert.

VÄLKOMNANDE
Efter det första halvåret började fler och fler hitta till fiket, och numera är verksamheten stabil.

– Våra stammisar är grunden och utöver det har vi vissa tillfällen då det verkligen exploderat. På vintern har vi lördagar då det kommit över 300 gäster och under Matfesten var det helt galet här. Det som jag tror gör att folk återkommer är den välkomnande atmosfären, det är nyckeln till att vi fortfarande är igång, säger Erika.

Hur känns det nu när det gått tre år sedan ni öppnade?

– Det känns riktigt bra. Vi har lärt oss att driva det här nu utan att ta livet av oss, och när vi tittar tillbaka så kan vi vara stolta över vad vi åstadkommit, säger Robert.

Artikeln publicerades ursprungligen
i Megafonentidningen 9 2017:

Klicka här för att läsa tidningen i helskärm.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons