Annons

Nordsken tar över hela arenan: ”Familjerna är en av målgrupperna vi valt att satsa extra på i år”

Annons

Foton från 2017. Foto: Nordsken.se

NÖJE Nordsken växer och blir ännu större – i år hoppas arrangören på 10 000 besökare. “Ett arrangemang fullt av upplevelser för hela familjen”, säger Linn-Marie Edlund.

Förra året flyttade Nordsken från Scandic till Skellefteå Kraft Arena. Det blev ett lyckat drag – och i år utökas arrangemanget ytterligare.

– Förra året kunde vi inte använda A-hallens isyta eftersom den byggdes om då. I år har vi tillgång till den hallen, och ska även nyttja C-hallen, vilket ger oss större utrymme att skapa ett ännu bättre event, säger Linn-Marie Edlund, marknadsansvarig.

Nordsken är enligt deras hemsida “en hyllning till människors fantasi och påhittighet med fokus på spel, kultur och kreativitet”.

– Vi vill att alla som kommer hit ska påverkas positivt och att de ska få en bra upplevelse. Vi vill även att de ska ha anledning att stanna länge, prova saker, umgås och aktivera sig, säger Linn-Marie.

FILMFESTIVAL
I och med att A-hallen nu kan användas skapas en större mässa än tidigare, och en 40 kvadratmeter stor scen byggs.

– I och med den större scenen har vi i år till exempel kunnat locka hit Västerbottens filmfestival som de senaste åren har arrangerats i Umeå. Dessutom utökas antalet cosplay-tävlingar där bland annat en deltävling till Euro Cosplay avgörs. Där kommer en stor del av Sveriges elit inom cosplay att finnas med.

I anslutning till A-hallen kommer även 40 spelmaskiner att ställas in som alla är gratis att spela när man väl betalat in sig på Nordsken.

– Det är nära en fördubbling mot förra året, säger Linn-Marie.

I C-hallen kommer – förutom inslag av rollspel och cosplay – även en stor mängd analoga bräd- och kortspel att finnas.

– De större ytorna ger oss fina möjligheter.

I B-hallen, som i år döps till Hall Elgiganten, arrangeras e-sporttävlingar.

– Det är en hel del riktigt bra lag som kommer i år och turneringarna har vuxit sig större genom fina samarbeten med till exempel Blizzard och sponsorn Elgiganten.

LOCKA BARNFAMILJER
En stor satsning har också gjorts på  barnfamiljer.

– Det finns barnvagnsparkering, amningsrum, sagostig och 200 kvadratmeter lego- och duplobyggande – för att bara nämna några saker. Att det ska finnas något för alla åldrar är väldigt viktigt för oss. Inkludering är en av byggstenarna i vårt arrangemang och barnfamiljerna är en av målgrupperna vi valt att satsa extra på i år, säger Linn-Marie.

Nordsken äger rum den 10-12 maj.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons