Annons

Nytt pris instiftas i Skellefteå: ”Det är mycket som konkurrerar med läsningen hos dagens unga”

SAMHÄLLE Kommer att delas ut till den person, förening eller organisation som främjar en god läs- och idrottsanda.

Annons

Nu är det fritt fram för alla att nominera en kandidat till Läsliganpriset.  Pristagaren kommer att presentas på Bokmässan i Göteborg – och tilldelas 20 000 kronor.

– Det känns helt rätt att ge läsningen och goda föredömen ett eget pris, säger Skellefteåprofilen och jurymedlemmen Hanna Marklund i ett pressmeddelande.

Hanna Marklund har engagerat sig i Läsligan som handlar om att uppmuntra ungdomar mellan 9 och 14 år att förstå vikten av och tjusningen med att läsa, utan att det behöver konkurrera med idrotten och skolan. Som Läsligan-ambassadör slår Hanna gärna ett slag för att er yngre ska välja läsning.

– Det är mycket som konkurrerar med läsningen hos dagens unga, men jag vet själv genom min aktiva idrottskarriär hur mycket det har betytt för min prestation att läsa och kunna slappna av och ladda om. Kan vi genom Läsliganpriset sätta ljus på frågan och skapa förståelse för att det stimulerar utvecklingen som person i tidig ålder genom att läsa böcker så är det positivt, säger Hanna.

LÄSFÖRSTÅELSEN RASAR
Läsligan utvecklas nu genom instiftandet av Läsliganpriset. Urvalet av kandidater sker främst via inkomna ansökningar och nomineringar, men kan även delas ut till mottagare som juryn anser värdig. Pristagaren ha jobbat främjande för läsning, läslust och brytande av normer inom idrottsvärlden.

– Det finns undersökningar på hur läsförståelsen rasat hos våra unga, främst pojkar, som väljer bort texter som tar längre än fem minuter att läsa har halkat efter som grupp. Eftersom många unga gör som andra unga vill vi uppmuntra till att bryta de här tråkiga normerna och skapa läslust. Vi vet att det finns många positiva krafter ute i vårt rika föreningsliv som kan göra en insats och de vill vi lyfta fram, säger Mikke Ejrevi, bibliotekschef i Skellefteå kommun.

Förutom kommunen stöttas initiativet även av Henson PR, som är idégivare till Läsliganpriset och utformare av konceptet, samt av Akademibokhandeln i Skellefteå, Norran och SISU Idrottsutbildarna som samarbetspartners.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons