Annons

Jan Marklund om jättesatsningen i Fällfors: ”Jag tror att många kommer gapa stort när de kommer hit”

INTERVJUN I Fällfors håller Skandinaviens längsta racingbana på att byggas – och den ska stå klar redan den 14-15 juni då Sveriges elit inom motorsport gästar för Midnattssolsloppet.

Annons

***

Det är lördag förmiddag när jag kör in på Drivecenter Arena i Fällfors drygt tre mil nordväst om Byske. Efter två uppskjutna intervjutillfällen har jag äntligen lyckats få en träff med Jan Marklund som är en starkt bidragande faktor till att drömmen om en racingbana på den tidigare militära flygbasen nu förverkligas.

– Jag har mer eller mindre två och ett halvt jobb just nu så det är lite svårt att hitta tid, men från och med den 1 maj får vi in en VD på Bergteamet så då blir det lite lugnare, säger han och ler när vi sätter oss ner med varsin kopp kaffe.

Hans engagemang i Fällfors tog sin start 2010 då familjens bolag Högkammen AB köpte hela anläggningen. I samband med det blev han även ägare till 45 procent av Skellefteå Drive Center, men någon operativ roll i företaget hade han inte då.

– Nej, det var Bengt Astergren som skötte allt på ett fenomenalt sätt, och det fanns ingen anledning att lägga sig i.

Annons

DRÖMMAR OM EN RACINGBANA
Bengt Astergren var en av dem som drog igång verksamheten med Skellefteå Drive Center 2008. I företaget anordnade de bland annat testkörningar, företagsevent och halkbana för körskolor.

– Men han hade också en dröm om att bygga en racingbana, berättar Jan samtidigt som han går fram till en stor tavla på väggen som illustrerar just en sådan.

– Denna är daterad till juli 2008, så den planen har funnits med sedan start.

Bengt avled dock hastigt 2017, och Jan fick då en mer operativ roll.

– Från att inte ha varit aktiv alls blev vi hundraprocentiga ägare efter att ha löst in dödsboet och en tredje ägare som tidigare hade 10 procent.

Jan Marklund vid banan i Fällfors. 

Nu blev det upp till Jan med familj att avgöra hur verksamheten skulle drivas vidare – och om de skulle slutföra de planer som Bengt hade initierat.

– Vi tog diskussionen i familjen och bestämde oss för att bygga banan, säger Jan.

50-60 MILJONER KRONOR
Tidigare hade planen varit att finansiera racingbanan via en förening med sponsor- och EU-pengar, men med Jan vid rodret satsas pengarna istället till stor del från familjens bolag.

– Det gick trögt att få in finansiering från annat håll och mitt tålamod räcker inte för att vänta så länge. Därför valde vi att ta det genom bolaget.

Annons

Bygget av banan beräknar Jan bli en investering på 50-60 miljoner kronor. Det är mycket pengar, men med tiden tror han att det kommer bli ett lönsamt projekt.

– Ja, absolut. Det finns en enorm potential för detta. Dels har vi den verksamhet som finns redan idag samt Midnattssolsloppet som kommer att bli stort – men även utöver det finns möjligheter för andra typer av event som drifting och time attack som växer snabbt, säger han och fortsätter:

– Sen har vi den stora möjligheten att ha verksamhet och tävlingar på vintern. I södra Sverige kan de endast tjäna pengar på sommaren – men här har vi obegränsat med snö, läktare som står redo och alla andra faciliteter som kan behövas. Det enda som krävs för till exempel ett skoter-VM är i princip en pistmaskin.

Men om ni inte varit motorintresserade – hade ni ändå satsat pengarna på det här?

– Nja, det kanske vi inte hade gjort. Men nu är jag övertygad om att vi kommer att få tillbaka pengarna på sikt, säger Jan.

HÖG KLASS
Banan som byggs är alltså Skandinaviens längsta med sina 4 235 meter. Jämfört med andra svenska banor, som är mellan 2000 och 2500 meter, så har den en mer internationell karaktär gällande form och längd.

– Den håller så hög klass att klassen just under Formel 1 skulle kunna tävla här, och i framtiden kanske vi kan locka internationella tävlingar. Tänk dig ett 24-timmarslopp på sommaren med midnattssol. Det går absolut att sälja in till tyskar och italienare, säger Jan.

Den längsta raksträckan är 950 meter och där kommer bilarna att nå sin topphastighet – som ligger på mer än 250 km/h

Tävlingen som ska arrangeras den 14-15 juni i sommar är för den högsta klassen i Sverige, TCR Scandinavia, som tidigare hette STCC. I och med att det här är den enda banan norr om Stockholm väntas mycket folk.

– Jag räknar med minst 12 000 personer, men Robert Dahlgren (förare från Skellefteå, reds. anm) tror på minst 20 000. Det är svårt att beräkna, men vi försöker göra oss redo så att vi kan leverera ett bra event oavsett, säger Jan.

Annons

5000 PARKERINGSPLATSER
Efter intervjun tar Jan med mig på en rundtur. Från bilen pekar han på ytor för 5000 parkeringsplatser, camping för 500 gäster och depån där teamen ska stå.

– När publiken kommer in genom entrén får de gå här och kan kika på bilarna på väg in mot området, säger han.

Vi kör ut på banan som upptar en yta lika stor som tre Northvolt-batterifabriker.

– Och vi har ju förstått att batterifabriken ska bli riktigt stor, så då förstår du, säger han och ler.

Tornet för tävlingsledningen är klart – men än är det mycket som ska fixas innan banan är redo för tävling i mitten av juni. ”Med över 50 personer här i maj ska vi fixa det”, säger Jan

Till vänster efter första kurvan kommer en 150 meter lång läktare att byggas för numrerade platser – och efter nästa kurva kommer en 500 meter lång publikvall.

– Vi kommer att ha plats för ungefär 5000 numrerade sittplatser, men sedan finns i princip ingen begränsning på hur många som kan rymmas runt banan.

Avslutningsvis tar han mig upp i tornet där vi får en överblick över hela området.

– Det är en del kvar att göra till den 14 juni men med över 50 personer här i maj ska vi fixa det. Jag har haft lite mardrömmar över tidplanen, men nu vet jag att vi kommer att klara det.

Det är en hel del jobb – är det lika kul nu som när ni började?

– Jo, jag tycker fortfarande att det är väldigt kul, men min sambo hoppas att det är den sista visionen jag ska genomföra.

Tror du att det är det?

– Ja, jag tror nog det – i alla fall i den här storleken.

Artikeln är en del av
nya numret av Megafonen:

Klicka här för att läsa tidningen i helskärm.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons