Annons
Sponsrad artikel

El, hybrid, bensin eller diesel – så ska du tänka vid nybilsköp: ”För- och nackdelar”

ANNONS Alternativen är många vid nybilsköp – och det finns för- och nackdelar med alla varianter.

När du ska köpa en ny bil bör du först fundera över vilken storlek du behöver.

– Hur många ska åka i bilen och hur mycket behöver ni rymma i bagaget? Det är viktigt att ni utgår från just era behov och väljer en storlek utifrån det, säger Pär och fortsätter:

– Jag vet att många gör det enkelt för sig och väljer en liknande bil som man varit nöjd med tidigare, men fler borde nyttja möjligheten att besöka bilhandlare för att provköra och skapa sig en bättre uppfattning. Det är ju faktiskt både roligt och gratis.

Är en större bil säkrare än en mindre?

– Ja, generellt är en stor bil säkrare i och med att den är tyngre och rejälare. Men det är viktigt att poängtera att alla nya bilar – oavsett bilmärke – är säkerhetsutrustade på ett helt annat sätt än äldre bilar och även om du väljer en mindre bil är den med stor sannolikhet mer säker än den du har sedan tidigare, säger Pär.

FÖRDELAR MED HYBRIDER
En annan sak du som köpare måste ta ställning till är vilken motordrift bilen ska ha. Förut var det nästan uteslutande bensin, diesel eller etanol som gällde – men de senaste åren har det kommit fler alternativ: Hybrider, laddhybrider och elbilar.

– Hybriderna är utrustade med både en förbränningsmotor och ett batteripack. Batteripacket laddas upp när du kör och bilen sköter själv fördelningen mellan el eller bensin, säger Pär och fortsätter:

– Fördelen med det är att bilen släpper ut mindre CO2 och skatten blir låg, men hybrid-bilarna kostar något mer att köpa in från första början.

Ford Kuga laddhybrid.

LADDHYBRID OCH ELBILAR
Laddhybriden är också utrustad med både förbränningsmotor och ett större batteripack, men den laddar du med en kabel.

– Fördelen är att du kan köra den på enbart el om du mestadels kör kortare sträckor, samtidigt som du slipper ha räckviddsångest i och med att bensinmotorn kickar in om elen tar slut. Dessa har också låg skatt, men det gäller att du laddar den för att få låg förbrukning. Om du låter bli att ladda bilen och mest kör med förbränningsmotorn är det mer fördelaktigt att välja en bränslesnål bensinbil från första början, säger Pär.

Elbilar är på uppgång men fortfarande relativt ovanliga i norra Sverige.

– De går tyst och fint, ger noll utsläpp när du kör dem och kräver inga oljebyten eller motorservice utan enbart vanlig underhållservice. Om ska du köra korta sträckor och har möjlighet att ladda hemma och på till exempel jobbet är det ett bra alternativ, säger Pär och fortsätter:

– Nackdelarna är att priset fortfarande är högt och att du blir beroende av att hitta en laddstolpe om du ska köra längre sträckor. Hur miljövänliga de är med produktion och återvinning vet vi heller inte än. Att ta hand om och skrota batterier är inte helt enkelt.

Hur fungerar elbilar på våra breddgrader vintertid?

– De fungerar, men räckvidden blir betydligt sämre vilket så klart är ett problem. Personligen skulle jag vänta ett tag till med att välja en elbil till att de blivit bättre utvecklade och laddsystemet byggts ut i norra Sverige, säger Pär.

BENSIN ELLER DIESEL?
När det gäller bensin- eller dieselbilar, som de flesta svenskar fortfarande föredrar vid nybilsköp, handlar det mycket om hur många mil du kör per år som avgör vilket av de två alternativen du bör välja utifrån ett ekonomiskt perspektiv.

– Om du inte kör så mycket varje år är bensinmotor med låg förbrukning och låg skatt att föredra. Kör du mer än ungefär 1500-2000 mil per år är diesel fördelaktigt med de priser och skattesystem som gäller idag.

Ford Focus Active.

Etanolbilar är ett alternativ som nästan försvann från marknaden när staten höjde skatten – men de är nu på uppgång igen.

– Etanol tankar man i en förbränningsmotor som även går på bensin och jag tror på en renässans för det alternativet. Det är ett mycket klokt och bra val med tanke på miljömålen vi har i Sverige. Infrastrukturen finns dessutom redan med över 1800 tankstationer i Sverige.

Hur ser andrahandsvärdet ut för dessa olika drivsystem? Kan batterierna i min elbil bli värdelösa, eller klassiska förbränningsmotorer kanske förbjudna?

– Det finns inget entydigt besked kring detta och beroende på vem du frågar kommer du att få olika svar. När det gäller till exempel förbränningsmotorer kanske de blir förbjudna att tillverka längre fram i tiden, men det kan också göra att de som redan finns stiger i värde, säger Pär som gärna samtalar kring dessa frågor med de som besöker Logart Bil i Skellefteå.

– Det finns som sagt för- och nackdelar med alla varianter och det gäller att komma fram till vad som passar bäst för just dig.

Megafonen Native


 

 

Så väljer svenskarna:

Bensin: 43,8%
Diesel: 36,5%
Laddhybrid: 7,9%
Elhybrid: 5,6%
El: 5,5%
Gas: 0,5%

Källa: BIL Sweden, januari-mars 2019.

Läs också: Privatleasing blir allt vanligare – så här fungerar det: “Inga oförutsedda utgifter”


Välkommen
till Logart Bil

Nålvägen 2 Skellefteå
0910-71 16 60, www.logart.se

Öppettider: Mån-fre 9-18 | Lör 10-14


SPONSRAT INLÄGG: Hela denna sida är en annons från Logart Bil i Skellefteå.

Sponsrade artiklar är en del av Megafonens utbud av annonser. Vill du också ha en sponsrad artikel? Kontakta oss på info@megafonen.nu eller läs mer på www.megafonen.nu/annons.


Annons
Annons
Annons
Annons
Annons