Annons
  • Foto: Megafonen / Kjell & Company
  • Foto: Megafonen / Kjell & Company

Kjell Dahnelius i Drängsmark är Kjell & Co-Kjell: "Inom några år hade vi en butik i princip varenda del av Stockholm"

INTERVJUN Kjell Dahnelius är den man som gett namn åt elektronikkedjan Kjell & Company som finns på över 110 platser i Sverige och Norge. Här berättar han om hur namnet kom till, företagets framgångsfaktorer – och varför han flyttat till Västerbotten.

Annons

Grunden till den idag välkända kedjan Kjell & Company började i Sundsvall i slutet av 1980-talet. Kjell Dahnelius son Markus hade då startat en egen verksamhet genom ett franchisekoncept, men när den kedjan gick i konkurs tvingades de hitta på något nytt – och ett familjeföretag såg dagens ljus.

– Även om själva kedjan gick omkull hade butiken i Sundsvall fungerat bra, så vi tog med oss en del idéer och började om på nytt, berättar Kjell Dahnelius när jag träffar honom i hans Skellefteå-lägenhet.

Att namnet skulle bli just Kjell & Company var inte självklart.

– Nej, det var mer en slump. Men eftersom alla mina tre söner Markus, Fredrik och Mikael klev in i bolaget tillsammans med mig så blev det ett bra alternativ, säger Kjell och ler.

Annons

Bara något år efter starten flyttade Markus och Fredrik till Malmö och öppnade en ny butik. Snabbt visade det sig att utvecklingspotentialen där var ännu större än i Sundsvall – så 1992 flyttade även resten av familjen söderut.

– I och med flytten tog vi med oss Sundsvallsbutiken och drev istället två butiker i Malmö. Där hade vi bättre lagerlokaler och kundunderlag, säger Kjell.

Tydlig affärsidé

Redan tidigt stod den affärsidé som gett företaget framgång klar.

– Istället för att sälja produkter som radioapparater, telefoner och datorer skulle vi bara leverera tillbehör. “Du har produkten – vi har tillbehören” hade vi som slogan, och det gäller än idag, säger Kjell.

Att de drev sina butiker under den period som både mobiltelefoner och datorer slog igenom blev familjens stora lycka.

– När ett företag lyckas är det alltid resultatet av både bra tajming och skicklighet. Hur skicklig du än är kommer du inte att lyckas om tajmingen är fel, och hur bra tajming du än har kommer du inte att lyckas om du inte är skicklig, säger Kjell.

Vid 2005 hade Kjell & Company blivit en kedja med 17 butiker i Sverige – innan de tog klivet in på Stockholmsmarknaden.

– Det var Stockholmsetableringen som gjorde Kjell & Co rikskänt. Vi öppnade i Nacka, och därefter gick det snabbt. Inom några år hade vi en butik i princip varenda del av Stockholm, säger Kjell.

Familjeföretag

Under hela denna period drevs bolaget som ett familjeföretag där Kjell tillsammans med de tre sönerna utgjorde ledningsgruppen.

– Det har varit en stor styrka där vi alltid varit 100 procent lojala mot varandra. Vi har varit oeniga många gånger, men aldrig osams, säger Kjell som beskriver en demokratisk beslutsprocess.

– Vår gyllene regel var att man alltid behövde minst 3/4-majoritet för att få igenom större beslut.
Den regeln höll de fast vid till 2007 då Ica-koncernens Hakon Invest köpte 50 procent av företaget och organisationsstrukturen blev förändrad.

– Innan dess hade vi inte försökt ta in kapital i bolaget, men när Hakon Invest hörde av sig så kändes det som rätt steg för att fortsätta den stora expansion vi höll på med, säger Kjell.

Inte operativa längre

2014 förändrades ägarstrukturen ytterligare när FSN Capital förvärvade en majoritet av bolaget. Sedan dess är Kjell och sönerna inte aktivt operativa i företaget – även om “Kjell-andan” hänger kvar.

Annons

– Vi insåg tidigt att den största framgångsfaktorn, tillsammans med att erbjuda rätt produkter, var att anställa bra människor – och att de ska trivas på jobbet. Kjell-andan är ett koncept där vi poängterar vikten av detta, och där vi alltid jobbat för att alla ska tycka att det känns bra att gå till sitt arbete, säger Kjell som drygt 30 år efter starten kan konstatera att Kjell och Company blivit en framgångssaga.

– Jag är verkligen stolt över vad vi åstadkommit, men man ska även veta att det ligger mycket hårt arbete bakom. De första åren la vi alla ner oräkneliga arbetstimmar och tjänade inte många kronor. Mina söner, som knappt var 20 år när vi började, har gjort ett jättejobb i detta och en resa inom affärsvärlden som är helt enorm.

Bor i Drängsmark

Kjell har idag hunnit bli 74 år och är numera bosatt i Drängsmark utanför Skellefteå med sin fru Gunnel.

– Vi köpte Gunnels mammas föräldrahem för ett antal år sedan och började vara där ganska ofta på somrarna. Det var bara en enkel stuga, men 2011 köpte vi även ett hus på tomten intill, och med tiden har det blivit så att vi bott där mer och mer, säger Kjell som numera sålt deras lägenhet i Stockholm, och istället har en övernattningslägenhet i Skellefteå utöver huset i Drängsmark.

– Det blev mycket körande fram och tillbaka till stan så det är skönt att ha den här lägenheten också, säger han.

Sedan 2014 finns en Kjell & Company-butik i Skellefteå, men Kjell var inte själv med och påverkade det beslutet.

– Nej, men det gläder mig att det finns en butik här och jag blir alltid stolt när jag ser någon med en Kjell & Company-påse på stan. Kanske inte främst för att vi sålt något, men för att jag vet att den personen med allra största sannolikhet fått bra service.

Artikeln är en del av Megafonen nr 2 – 2020. Läs hela tidningen här »

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons