Annons
Maria Broman, vd på Visit Skellefteå. Foto: Privat

Uppemot 80-100 procent i förlorad omsättning: Visit Skellefteå har tagit pulsen på 117 företag

NÄRINGSLIV Visit Skellefteå har skickat ut en enkät med namnet "Coronavirusets påverkan på din verksamhet" till sina 228 medlemsföretag. 117 företagare har svarat.

Annons

En överväldigande majoritet slår fast att de har drabbats.

”Omsättningen har minskat med cirka 70 procent”, skriver någon. En annan har ”både fått varsla och permittera personalen”. En tredje skriver ”nästintill inga bokningar, svårt att hålla öppet” och i de tongångarna rullar det på.

Maria Broman, vd på Visit Skellefteå, förklarar att svaren kom in förra veckan.

– Jag har pratat med ett tiotal företag i början av den här veckan och läget har inte förbättrats, tvärtom, berättar hon.

Det finns en jättestor oro.

En del företag beskriver dock en mindre dystopisk bild, exempelvis i stil med ”än så länge i mindre omfattning”, och det finns några som inte har märkt någon påverkan.

– En del har inte öppnat för säsongen ännu. Samtidigt har sommarverksamheter börjat höra av sig och undrat ”hur ska vi tänka, kommer vi kunna öppna?”. Det finns en jättestor oro. Även kring kommande evenemang finns det en stor osäkerhet inför sommaren. Vi kommer att känna av det här under lång tid, säger Maria Broman.

Annons

Förlorad omsättning

Sett till omsättning har 18 procent av enkätdeltagarna angett ett tapp på 80-100 procent. Samtidigt finns den största andelen av företagen, 21 procent, i den andra änden av skalan – med en minskad omsättning på 0-20 procent.

Resten av enkätdeltagarna är utspridda däremellan.

– Många av våra medlemsföretag har endast verksamhet under sommarsäsongen och de har inte påverkats omsättningsmässigt ännu, men en klar majoritet av företagen anger att de känner stor oro för framtiden. Dessutom har vi ett ganska stort antal medlemmar bland andra typer av serviceföretag och där kommer effekterna mer smygande. Hotellen, konferensanläggningarna, restaurangerna, eventarrangörerna, aktivitetsföretagen och butikerna är väldigt hårt drabbade. Det är de som har tappat 60 procent eller mer, förklarar Maria Broman.

21 företag anger att de har haft en minskad omsättning på 80-100 procent.

Oro kring överlevnad

Sett till kundflöde återspeglas bilden som företagarna målar upp när de beskriver hur de har påverkats. 102 företag har upplevt ett tapp, medan 15 inte har gjort det.

I underkant ligger kundtappen på 0-30 procent. Många fler har svarat 60-100 procent.

Jag lider verkligen med företagen.

De största utmaningarna, både långsiktigt och kortsiktigt? Många beskriver problem med likviditet och den generella ekonomin. Det finns en oro kring personaltillgången och förmågan att studsa tillbaka när krisen är över. En företagare svarar bland annat: ”att kunna betala fasta kostnader. Att kunna ta ut någon lön själv. Att finnas kvar alls”.

– Det finns så mycket ovisshet. Jag lider verkligen med företagen och det jobbigaste just nu är att vi inte vet när det vänder, säger Maria Broman.

Annons

Ett steg åt rätt håll

När företagarna svarade på enkäten förra veckan efterlyste nästan alla insatser för att klara de absolut största utgiftsposterna: löner och hyror. Sedan dess har regeringen presenterat sitt andra krispaket, bland annat innehållande stöd i form av slopad arbetsgivaravgift och hyresrabatt.

Det ska gälla för alla företag med högst 30 anställda.

– Det var bra att det kom, det första sparpaket var inte riktigt riktat till småföretagare, men det kommer att behövas ännu fler insatser för att hjälpa de mindre. Många företag har inte så stor uthållighet, man kanske klarar 2-4 månader innan man får allvarliga likviditetsproblem. För en del går det ännu snabbare än så.

Det som håller en uppe i allt det här är den kreativitet, innovationsanda och omtanke som har visats.

Visit Skellefteås vd understryker vikten av att försöka hålla modet uppe.

– Vi jobbar på för fullt och försöker tänka positivt. I dag har vi planerat för en Norgekampanj och för semester på hemmaplan, så kallad hemester. Tänk vad många nya utflyktsmål som Skellefteborna ska upptäcka i sommar, säger hon.

– Det som håller en uppe i allt det här är den kreativitet, innovationsanda och omtanke som har visats de senaste veckorna, avslutar Maria Broman.

Visit Skellefteås enkät

117 företag har svarat på enkäten. 111 av dem har säte i Skellefteå kommun.

Indelning av enkätdeltagarna efter branschtillhörighet:

  • Butiker: 32 procent
  • Event och upplevelser: 17 procent
  • Restauranger: 14 procent
  • Kaféer: 11 procent
  • Tjänster och service: 9 procent
  • Hotell: 4 procent
  • Fastighetsägare: 3 procent
  • Konferens: 3 procent
  • Nöjesindustri, underhållning och artisteri: 1 procent
  • Tränings- och tävlingsverksamhet: 1 procent
  • Lokal matproduktion: 1 procent
  • Researrangörer: 1 procent
  • Gym och sportanläggningar: 1 procent
  • Energi: 1 procent
  • Kommunikation: 1 procent
  • Biluthyrning: 1 procent

Källa: Visit Skellefteå

Du kanske också vill läsa:
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons